ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΛΕΜΕΣΟΥ ΣΤ' (ΚΒ) - ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Mon-Fri – 7.30-13.05
Τηλέφωνο: 25692600
Τηλεομοιότυπο: 25692605
Μενού

Activities 2023-2024

 

 

Στην τροπική Μαδέρα για δραστηριότητες Ρομποτικής

Νέα ρομποτικά ταξίδια για το Στ’ Δημοτικό Λεμεσού (ΚΒ) – Αγ. Νικολάου με φόντο τον Ατλαντικό Ωκεανό

Στο νησί Μαδέρα της Πορτογαλίας, κάπου στον Ατλαντικό Ωκεανό, πραγματοποιήθηκε η όγδοη κατά σειρά διακρατική κινητικότητα, στα πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ KA2, με θέμα: “Robotics yesterday, today, tomorrow. Its interaction with the environment”. Στην κινητικότητα, η οποία έλαβε χώρα στο χωριό Σαντάνα, το χωριό με τα χαρακτηριστικά παραδοσιακά τρίγωνα σπιτάκια, συμμετείχαν εκπαιδευτικοί και μαθητές από τα εννέα εταιρικά σχολεία, από την Πορτογαλία, το Βέλγιο, την Ιταλία, την Ισπανία, τη Βουλγαρία, τη Β. Μακεδονία, την Τουρκία, την Κροατία και την Κύπρο.

Η κινητικότητα πραγματοποιήθηκε από τις 18-25 Φεβρουαρίου 2024. Το κυπριακό σχολείο εκπροσώπησαν η διευθύντρια Βασούλα Κούλα και η εκπαιδευτικός Αγγέλα Χριστάκη Φίλιππου, συντονίστρια των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων ΚΑ1 και ΚΑ2, οι οποίες συνόδευσαν τέσσερις μαθητές των Ε’ και Στ’ τάξεων, τον Γιώργο, τη Μαρία, τον Παντελή και τη Σοφία.

Κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, που έλαβαν χώρα στο εκπαιδευτικό ίδρυμα “Escola Básica e Secundária Bispo D. Manuel Ferreira Cabra” της Σαντάνα, οι συμμετέχοντες στην κινητικότητα μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία να εμπλακούν σε δραστηριότητες που οργάνωσαν οι εκπαιδευτικοί του πορτογαλικού σχολείου γύρω από τη Ρομποτική. Εκεί, κάτω από τις οδηγίες και την στήριξη των τοπικών εκπαιδευτικών, αλλά και των εκπαιδευτικών που τους συνόδεψαν, τα παιδιά χωρίστηκαν σε μικτές ομάδες, ανάλογα με την ηλικία τους και έφτιαξαν τις δικές τους μηχανές, τα δικά τους ρομπότ. Μέσα σε ένα δημοκρατικό, εποικοδομητικό και ευχάριστο κλίμα, αλληλεπίδρασαν, έδωσαν οδηγίες, έπαιξαν, γέλασαν, χάρηκαν, έφτιαξαν τα δικά τους αυτοκίνητα, έκαναν φίλους από όλες τις εμπλεκόμενες χώρες. Οι διάφορες δραστηριότητες κέντρισαν το ενδιαφέρον και την προσοχή των παιδιών, κι έτσι μπόρεσαν να βελτιώσουν την ικανότητά τους για επίλυση προβλημάτων και να αναπτύξουν σε σημαντικό βαθμό την υπολογιστική τους σκέψη.

Επιπρόσθετα, οι παρευρισκόμενοι από τα διάφορα εταιρικά σχολεία μπόρεσαν να γνωρίσουν το νησί και να θαυμάσουν τις φυσικές ομορφιές του τόπου. Ψηλά καταπράσινα βουνά, υπέροχες διαδρομές με ευωδιές από τροπικά λουλούδια και δέντρα, εξωτικές παραλίες και γραφικές μαρίνες με μαγευτική θέα, ήταν μερικά από τα όσα είδαν και θαύμασαν οι Ευρωπαίοι εταίροι. Οι εκπρόσωποι των εννέα σχολείων επισκέφτηκαν το Capo Girão, το θεματικό πάρκο της Σαντάνα, τις περιοχές S. Jorge, S. Vicente, το Porto Moniz, την περιοχή Machico, το τροπικό πάρκο στην πρωτεύουσα Φουνσιάλ, το μουσείο του Κριστιάνο Ρονάλντο, την ανοικτή αγορά, καθώς επίσης ανέβηκαν σε τηλεφερίκ απολαμβάνοντας τη θέα της πόλης από ψηλά.

Η εβδομάδα κύλησε για όλους όμορφα, ευχάριστα και δημιουργικά. Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+, για άλλη μια φορά, κατάφερε να δημιουργήσει ξεχωριστές αναμνήσεις και να φέρει πολλά χαμόγελα ικανοποίησης και χαράς σε όλους. Το ραντεβού για το Πρόγραμμα της Ρομποτικής ανανεώθηκε για τα τέλη Ιουνίου 2024, στο Ζάγκρεμπ της Κροατίας, όπου εκεί οι τοπικοί συντονιστές των εταιρικών σχολείων θα αξιολογήσουν τη διετή συνεργασία και θα ολοκληρώσουν το διακρατικό Πρόγραμμα.

Η κινητικότητα συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+

Της Αγγέλας Χριστάκη Φιλίππου

*Συντονίστριας Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων

Erasmus+ KA1, KA2

 

Διαστημικές περιπέτειες για το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) – 

Αγ. Νικολάου

5,4,3,2,1 απογείωση!

Το ΣΤ´ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) – Αγ. Νικολάου ξεκίνησε το ταξίδι του για το διάστημα στο πλαίσιο του Προγράμματος Erasmus+ ΚΑ2 με τίτλο: "Robotics yesterday, today, tomorrow. Its interaction with the environment and climate". Ο Ευρωπαϊκός Διαστημικός Σταθμός (Euro Space Center) στην Transinne του Βελγίου υποδέχτηκε την κυπριακή αποστολή στις 15 Ιανουαρίου 2024. Η αποστολή μας προσγειώθηκε στο σταθμό μετά από μια μικρή στάση για ανεφοδιασμό στη Mons, στις 14 Ιανουαρίου.

Το λευκό του χιονιού μαζί με το επιβλητικό του κτιρίου έδιναν σε όλους την αίσθηση ενός διαστημικού σταθμού στη Σελήνη.

Το πλήρωμα της κυπριακής ομάδας, που το αποτελούσαν οι εκπαιδευτικοί Χρίστος Βούρας και Αντρέας Βασιλείου και οι μαθητές Γεγόρ, Σβετλάνα, Κατερίνα, Αντρέας, Ντανιήλ και Ιωάννης, γνωρίστηκε την πρώτη μέρα με τα πληρώματα των άλλων χωρών και ξεκίνησε να ανακαλύπτει το διάστημα.

Ο εντυπωσιακός χώρος, που έδινε συνεχώς την αίσθηση του διαστημικού σταθμού και το καλά δομημένο πρόγραμμα, βοήθησε τους μαθητές μας να συνεργαστούν, να αλληλεπιδράσουν και να ολοκληρώσουν με επιτυχία τις αποστολές που τους ανατέθηκαν.

Στις πέντε μέρες παραμονής μας στον διαστημικό κέντρο μάθαμε, γνωρίσαμε, εξερευνήσαμε, είδαμε και ανακαλύψαμε πολλά. Περπατήσαμε στο διάστημα, ακούσαμε τη φωνή μας στον Άρη, εξοπλίσαμε δορυφόρο, φτιάξαμε και εκτοξεύσαμε πύραυλο, μάθαμε για τη μικρή και τη μεγάλη άρκτο, τον πολικό αστέρα και τους πλανήτες, περπατήσαμε στη Σελήνη και στον Άρη. Κατευθύναμε διαστημοσυσκευές στον Άρη. Μάθαμε για την καθημερινότητα ενός αστροναύτη, περάσαμε όμως και από τις δύσκολες δοκιμασίες που απαιτούνται για να μπορέσουν να ανταποκριθούν οι αστροναύτες στις ανάγκες του διαστήματος.

Σε αυτό το ταξίδι δεν ήμασταν μόνοι. Είχαμε συνοδοιπόρους και συνεργάτες τις αποστολές των άλλων χωρών. Η Τουρκία και η Β. Μακεδονία αποτελούσαν τους συνεργάτες μας στις διαστημικές μας αποστολές, ενώ το Βέλγιο και η Ισπανία ολοκλήρωναν την ομάδα στις αποστολές εκείνες που απαιτούνταν περισσότερα άτομα.

Καθημερινά, μετά την ολοκλήρωση των διαστημικών αποστολών, υπήρχε χρόνος για ομαδικά παιχνίδια μνήμης, συνεργασίας, δεξιοτήτων και επίλυσης προβλήματος. Σε κάθε ομάδα υπήρχαν μαθητές από όλες τις χώρες. Έτσι, εκτός από τους συνεργάτες μας στις διαστημικές αποστολές, είχαμε συνεργάτες από Ιταλία, Πορτογαλία, Βουλγαρία, Κροατία.

Οι διαφορετικές γλώσσες δεν μπορούσαν να αποτελέσουν περιοριστικό παράγοντα στην επικοινωνία των παιδιών. Παιδιά από εννέα διαφορετικές χώρες κατάφεραν να συνεργαστούν και να παίξουν. Οι πολύ χαμηλές θερμοκρασίες (ασυνήθιστες για μας) δεν θα μπορούσαν να σταθούν εμπόδιο και να στερήσουν από την ομάδα μας την απόλαυση του χιονιού. Στον λιγοστό ελεύθερο μας χρόνο, δεν χάσαμε την ευκαιρία να βγούμε και να παίξουμε παιχνίδια στη χιονισμένη Transinne.

Οι μέρες στον σταθμό πέρασαν πολύ γρήγορα για όλους. Η κυπριακή αποστολή σε μια σύντομη τελετή, στις 19 Ιανουαρίου 2024 στο Euro Space Centre πήρε τα διπλώματά της και ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής με ενδιάμεσο πάλι σταθμό τη Mons.

Εκεί οι διοργανωτές, το βελγικό σχολείο, με τοπικούς συντονιστές τον Claude Decleve και την Chrystelle Rainoldi, δεξιώθηκαν όλες τις αποστολές, βράβευσαν την καλύτερη ομάδα και χάρισαν αναμνηστικές πλακέτες και διπλώματα σε όλες τις αποστολές.

Στις 20 Ιανουαρίου 2024 η ώρα της επιστροφής έφτασε. Το Βέλγιο αποτελεί πλέον μια όμορφη ανάμνηση για όλους. Φεύγοντας παίρνουμε μαζί μας όμορφες αναμνήσεις, αφήνουμε όμως πίσω τους καινούριους μας φίλους.

Η κινητικότητα συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+.

Το Στ’ Δημοτικό Λεμεσού (ΚΒ) συμμετέχει σε δραστηριότητες Ρομποτικής,

στο Σαλέρνο της Ιταλίας

Για τις ανάγκες του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ KA2

Ακόμη μία επιτυχημένη διακρατική κινητικότητα LTTA (Learning, Teaching, Training Activities) πραγματοποίησε το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) – Αγίου Νικολάου, την τέταρτη κατά σειρά, αυτή τη φορά στο Σαλέρνο της Ιταλίας, από τις 16-21 Οκτωβρίου 2023. Έξι μαθητές, των Ε’ και Στ’ τάξεων και οι δύο εκπαιδευτικοί τους, η Αγγέλα Χριστάκη Φίλιππου, Συντονίστρια του Προγράμματος και η Μαρία Ελευθερίου, Βοηθός Συντονίστρια, έζησαν μοναδικές εμπειρίες ζωής στην 4η Διακρατική Κινητικότητα. Στην κινητικότητα παρευρέθηκαν κι άλλοι μαθητές και εκπαιδευτικοί από τα εννέα, συνολικά, συνεργαζόμενα σχολεία της Ευρώπης.

Συντονιστικό σχολείο της σύμπραξης είναι το “Ecole Communale Robert Andre Flenu» της Mons του Βελγίου. Εταιρικά σχολεία είναι: το “Escola Básica e Secundária Bispo D. Manuel Ferreira Cabra” της Santana της Πορτογαλίας, το "St. Kliment Ohridski" Primary school” της Bitola της Β. Μακεδονίας, το “Istituto Comprensivo "Don A. De Caro" Fisciano-Lancusi” του Fisciano της Ιταλίας, το “Osnovna skola Matije Gupca” του Zagreb της Κροατίας, το “Diyarbakirli Ekrem Ergun Ilkokulu” του Çanakkale της Τουρκίας, «Ceip Juan Garcia Perez» της Ισπανίας, το “Osnovno Uchilishte Professor Ivan Batakliev” του Pazardzhik της Βουλγαρίας και το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) – Αγίου Νικολάου.

Με θέμα τη «Ρομποτική», οι συμμετέχοντες στην κινητικότητα μαθητές/τριες είχαν την ευκαιρία, για τρεις ημέρες, να εμπλακούν σε δραστηριότητες που οργάνωσε το Πανεπιστήμιο του Σαλέρνο. Εκεί, αλληλοεπίδρασαν, έδωσαν οδηγίες, έπαιξαν, γέλασαν, χάρηκαν, έκαναν φίλους από όλες τις εμπλεκόμενες χώρες, καθώς έκαναν και μια άλλη, διαφορετική παρέα, την Pepper, ένα όμορφο ρομπότ. Μέσα από τις διάφορες δραστηριότητες, τα παιδιά μπόρεσαν να βελτιώσουν την ικανότητά τους για επίλυση προβλημάτων, την κριτική τους σκέψη, τη συνεργασία και την επικοινωνία μεταξύ τους. Η αυτοπεποίθησή τους τονώθηκε, αφού κατάφεραν να αντιληφθούν έννοιες, να κτίσουν, αλλά και να προγραμματίσουν ρομπότ.

Πέραν από τα εργαστήρια, στα οποία συμμετείχαν μαθητές/τριες και τις συντονιστικές συναντήσεις των εκπαιδευτικών, οι Ευρωπαίοι φιλοξενούμενοι μπόρεσαν να γνωρίσουν σημαντικά αξιοθέατα του τόπου. Ως γνωστόν, η Ιταλία, γενέτειρα του δυτικού πολιτισμού, μαζί με την Ελλάδα, φιλοξενεί τον μεγαλύτερο αριθμό χώρων παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO στον κόσμο, έχοντας αξιοσημείωτα μνημεία σε ολόκληρη τη χώρα. H κυπριακή ομάδα, μαζί με τους υπόλοιπους συμμετέχοντες, επισκέφτηκε την πόλη του Σαλέρνο, πρωτεύουσα της περιοχής Καμπανία, την παλιά πόλη, τον Καθεδρικό Ναό και την Κρύπτη του Αγίου Ματθαίου. Επιπλέον, επισκέφτηκε το εργοστάσιο Μοτσαρέλας, τους ελληνικούς ναούς στο Paestum, την Πομπηία, την περιοχή Αμάλφι. 

Με την ευκαιρία της επίσκεψης της αντιπροσωπείας του Σχολείου στην Ιταλία, τη χώρα της πίτσας και της μακαρονάδας, οι μαθητές/τριες και οι εκπαιδευτικοί τους απόλαυσαν την ιταλική κουζίνα στο μέγιστο. Δοκίμασαν ακόμη, τα θεσπέσια γλυκά, στα οποία συμπεριλαμβάνονταν τα τιραμισού, οι μπαμπάδες, τα κέικ με λεμόνι, οι διάφορες τάρτες κ.λ.π.

Η ολιγοήμερη παραμονή στην πόλη κύλησε ήσυχα και ωραία δημιουργώντας όμορφα συναισθήματα, αναμνήσεις κι εμπειρίες σε όλους. Χάρη στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+, ίσως το πιο επιτυχημένο πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μαθητές/τριες του Σχολείου μας που ανήκουν, κυρίως, στις ευάλωτες ομάδες, κατάφεραν να ζήσουν ανεπανάληπτες στιγμές και να ταξιδέψουν σε μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα, την Ιταλία.

Το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ κατάφερε, για άλλη μια φορά, να φέρει ανθρώπους διαφόρων εθνικοτήτων, θρησκειών, κουλτούρων κ.λπ. πιο κοντά, μέσα από μια ωραία συνεργασία, κάτω από την κοινή ομπρέλα της Ρομποτικής. Το Πρόγραμμα κατάφερε, με άλλα λόγια, να γκρεμίσει γεωγραφικά σύνορα, να μειώσει τις όποιες διαφορές, να δώσει ευκαιρίες εμπλοκής σε ανθρώπους από διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, ενισχύοντας και ενδυναμώνοντας τη διαπολιτισμική συνείδηση και ταυτότητα των συμμετεχόντων.

Το Πρόγραμμά μας, της Βασικής Δράσης 2, με θέμα τη «Ρομποτική», θα συνεχίσει να προσφέρει εμπειρίες και ευκαιρίες και αυτή τη σχολική χρονιά, μέχρι και τον Ιούνιο του 2024, όπου και θα ολοκληρωθεί. Το επόμενο ραντεβού ανανεώθηκε για τα μέσα Ιανουαρίου 2024, στην περιοχή Libin του Βελγίου, όπου θα πραγματοποιηθεί η 5η συνάντηση LTTA με τη συμμετοχή άλλων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών του Σχολείου μας. Εκεί, μαθητές/τριες και των εννέα συνεργαζόμενων σχολείων θα μπορέσουν να βιώσουν ανεπανάληπτες εμπειρίες μέσα από διάφορες δραστηριότητες που θα τους κάνουν να γνωρίσουν τον τρόπο εκπαίδευσης των αστροναυτών.

Η κινητικότητα συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+

Της Αγγέλας Χριστάκη Φιλίππου

*Συντονίστριας Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων

Erasmus+ KA1, KA2

Robots...News

 

 

 

 

 

 

 

 

Mission to Mars

Play with Robots

Travelling Robotics... Experiences

  1. Limassol - Cyprus

  2. Pazardzhik - Bulgaria

  3. Bitola - North Macedonia

Το λογότυπο της "Ρομποτικής" ... συνεργασίας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ρίξτε μια ματιά στο site μας για να δείτε περισσότερα για τη Διακρατική συνεργασία

Το Στ’ Δημοτικό Λεμεσού (ΚΒ) - Αγ. Νικολάου ολοκλήρωσε το 1o έτος στο Erasmus+ KA2, για τη Ρομποτική

Το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) – Αγ. Νικολάου ολοκλήρωσε το πρώτο έτος συμμετοχής του στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ της Βασικής Δράσης 2 (ΒΔ2), με θέμα του έργου το: “Robotics Yesterday, Today, Tomorrow. Its interaction with the environment and climate”. Το Πρόγραμμα ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022 και ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2024.

Η τελευταία, για το έτος κινητικότητα, πραγματοποιήθηκε στη γειτονική Τουρκία, από τις 19 μέχρι τις 24 Ιουνίου 2023, με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών από τα εννέα συνεργαζόμενα σχολικά ιδρύματα. Οργανισμός υποδοχής της 2ης διακρατικής, συντονιστικής κινητικότητας ήταν το σχολείο “Diyarbakirli Ekrem Ergun Ilkokulu” στην περιοχή Biga/Çanakkale. Σκοπός της κινητικότητας ήταν η αξιολόγηση του πρώτου έτους συνεργασίας και η από κοινού συμπλήρωση της ενδιάμεσης έκθεσης του Σχεδίου. Προγραμματίστηκαν επίσης, οι επόμενες κινήσεις της συνεργασίας και οργανώθηκαν οι δραστηριότητες του δεύτερου έτους.

Εταιρικά σχολεία

Στην ευρωπαϊκή συνεργασία συμμετέχουν εννέα σχολεία από διάφορες χώρες της Ευρώπης. 

¨  Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) – Αγ. Νικολάου της Κύπρου,

¨   «Ceip Juan Garcia Perez» - San Isidro/Granadilla de Abona της Ισπανίας,

¨   “Osnovno Uchilishte Professor Ivan Batakliev” - Pazardzhik της Βουλγαρίας,

¨   "St. Kliment Ohridski Primary school” - Bitola της Β. Μακεδονίας

¨   “Diyarbakirli Ekrem Ergun Ilkokulu” - Biga/Çanakkale της Τουρκίας,

¨   “Istituto Comprensivo "Don A. De Caro" Fisciano-Lancusi” - Fisciano της Ιταλίας,

¨   “Escola Básica e Secundária Bispo D. Manuel Ferreira Cabra” - Santana της Πορτογαλίας,

¨   “Osnovna skola Matije Gupca” - Zagreb της Κροατίας.

 Συντονιστικό σχολείο του εταιρικού προγράμματος είναι το “Ecole Communale Robert Andre Flenu” της Mons του Βελγίου.

Εκπαιδευτική Ρομποτική για παιδιά

Η Εκπαιδευτική Ρομποτική για παιδιά παρέχει εφόδια για το ξεκίνημα μιας υγιούς και ευτυχισμένης ζωής που θα τα γεμίζει, βοηθώντας τα να καταφέρουν στο μέλλον να επιτύχουν σπουδαία πράγματα, τόσο για τα ίδια όσο και για την κοινωνία, κάτι το οποίο επιθυμούν και οι γονείς. Η ενασχόληση με τη ρομποτική από μικρή ηλικία έχει πολλά πλεονεκτήματα στη μετέπειτα ανάπτυξη των παιδιών, με πολλούς και διάφορους τρόπους. Τους δίνει την ευκαιρία να χτίσουν βασικές ικανότητες για τη ζωή τους, όπως είναι η δημιουργικότητα, η κριτική σκέψη, η οργάνωση και διαχείριση του χρόνου, η επίλυση προβλημάτων. Επιπρόσθετα, η κατανόηση της Ρομποτικής από νωρίς, διδάσκει στο παιδί ότι η επιστήμη και η τεχνολογία δεν είναι κάτι που πρέπει να φοβάται, αλλά κάτι που αξίζει τον κόπο να διερευνήσει και να το χρησιμοποιήσει προς όφελός του. Η Εκπαιδευτική Ρομποτική παράλληλα δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά να δράσουν ως επιστήμονες – εφευρέτες και να ανακαλύψουν δικές τους καινοτόμες ιδέες και λύσεις. Με αυτό τον τρόπο ικανοποιείται η έμφυτη παιδική περιέργεια και χτίζεται το ενδιαφέρον του παιδιού στο να κάνει κάτι να «δουλέψει», καλλιεργώντας το πνεύμα της καινοτομίας και της επιχειρηματικότητας.

Η Ρομποτική είναι μία σχετικά καινούρια επιστήμη, η οποία καταφέρνει με απόλυτη επιτυχία να συνδυάζει στοιχεία ανάπτυξης λογισμικού, τεχνητής νοημοσύνης, προηγμένης μηχανολογίας, μελέτης της ανθρώπινης συμπεριφοράς, κ.ά. Στη σημερινή εποχή οι πρώτες ολοκληρωμένες εφαρμογές της εμφανίζονται σε διάφορους τομείς της καθημερινής ζωής, όπως η βιομηχανία, η ιατρική, η αρχιτεκτονική, αλλά και η εκπαίδευση.

Η Εκπαιδευτική Ρομποτική είναι ένα σύγχρονο περιβάλλον μάθησης, στο οποίο κυριαρχούν κατά βάση τα στοιχεία της ομαδικότητας, της αλληλεπίδρασης, της δημιουργικότητας και της συνεργασίας. Όλοι οι συμμετέχοντες καλούνται να παίξουν ενεργό ρόλο στην εκπαιδευτική διαδικασία, στην οποία δεν κυριαρχεί η στείρα και παθητική μάθηση, αλλά η γνώση αποκτάται κυρίως μέσα από την εξάσκηση και την εμπειρία. Η Εκπαιδευτική Ρομποτική είναι αδιαχώριστα συνδεδεμένη με την εκπαίδευση STEM, καθώς αξιοποιεί σε όλο της το εύρος την Τεχνολογία και τα Μαθηματικά.

Οφέλη Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για παιδιά

Α. Μαθαίνουν να δουλεύουν ομαδικά

Το γεγονός ότι η Εκπαιδευτική Ρομποτική διδάσκεται σε μικρές, συνήθως, ομάδες 4-5 παιδιών, τους δίνει την ευκαιρία να αναπτύξουν το ομαδικό πνεύμα, την ευγενή άμιλλα, τη διάθεση συνεργασίας, να κάνουν νέες φιλίες. Αποτέλεσμα είναι η βελτίωση των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών, καθώς παράλληλα μαθαίνουν να διαχειρίζονται καλύτερα τα συναισθήματά τους. Μαθαίνουν πώς να αντιμετωπίζουν τη χαρά της νίκης αλλά και την απογοήτευση της ήττας, το θυμό τους κ.ά.

Β. Ανακαλύπτουν ταλέντα και ενδιαφέροντα

Η ενασχόληση με τη Ρομποτική δίνει την ευκαιρία στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με νέα ερεθίσματα. Όλο αυτό τους δίνει τη δυνατότητα μέσα από τη διαδικασία της έκθεσης να έρθουν σε επαφή με καινούρια ερεθίσματα, όπως είναι η μηχανική, ο προγραμματισμός και να δοκιμαστούν σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς. Η ενασχόλησή τους αυτή μπορεί να τους κεντρίσει το ενδιαφέρον και να τα βοηθήσει να ανακαλύψουν καινούριες πτυχές του χαρακτήρα τους, που και οι ίδιοι δεν ξέρουν ότι διαθέτουν.

Γ. Μαθαίνουν να χειρίζονται την τεχνολογία με υπευθυνότητα

Η επαφή με την Εκπαιδευτική Ρομποτική βοηθά τα παιδιά να αντιληφθούν ότι η τεχνολογία είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο το οποίο, με τη σωστή χρήση και χειρισμό, μπορεί να αποδειχτεί ωφέλιμο κι αξιοποιήσιμο στην επίλυση σημαντικών προβλημάτων, στην επίτευξη του κοινού καλού και στη βελτίωση της καθημερινής ζωής.

Δ. Εξασκούν τη δημιουργική και κριτική σκέψη

Τα παιδιά, επειδή καλούνται να δώσουν τα ίδια λύσεις σε διάφορες και πολυάριθμες καταστάσεις και προβλήματα, μαθαίνουν την αξία της υπευθυνότητας και συνάμα αναπτύσσουν βασικές δεξιότητες του problem solving. Εξασκώντας την κριτική τους σκέψη μαθαίνουν να αναλαμβάνουν ευθύνες και να στηρίζουν τις απόψεις και τις επιλογές τους. Ταυτόχρονα, αναπτύσσουν τις κοινωνικές και συναισθηματικές τους δεξιότητες, όπως είναι η ενσυναίσθηση, η αυτοεκτίμηση, η αυτοπεποίθηση κ.λπ., καθώς και τη δημιουργικότητά τους.

Ε. Κεντρίζει το ενδιαφέρον

Η Εκπαιδευτική Ρομποτική καταφέρνει να διδάξει τα παιδιά με όμορφο και ευχάριστο τρόπο κεντρίζοντας το ενδιαφέρον τους, έχοντας ως βασική αρχή μάθησης τη διαδραστικότητα και τη φαντασία. Η προδιάθεσή τους για ανακάλυψη και εξερεύνηση ικανοποιείται πλήρως, αφού περνούν από τη θεωρία στην πράξη, μέσω της τεχνολογίας.

Σκοπός Ευρωπαϊκού Προγράμματος

Σκοπός του Ευρωπαϊκού, Διετούς Προγράμματος, στο οποίο συμμετέχουν εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες από εννέα ευρωπαϊκά σχολεία θα λέγαμε ότι είναι η ένταξη των μαθητών/τριών στον κόσμο της Ρομποτικής σε όλες τις πτυχές της, ώστε να προσεγγίσουν εντελώς διαφορετικά θέματα, περιλαμβάνοντας όμως σε όλα, την πτυχή της Ρομποτικής. Στην πρώτη φάση του έργου, εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες μελέτησαν, αλλά και διαπίστωσαν στην πράξη, την επίδραση της Ρομποτικής στη ζωή μας. Στη δεύτερη και τελευταία φάση του έργου, οι εμπλεκόμενοι στο Πρόγραμμα επιδιώκουν στη μελέτη των θετικών και αρνητικών επιπτώσεων που μπορεί να έχει η ρομποτική, τόσο στο περιβάλλον, όσο και στις τρέχουσες κλιματικές αλλαγές.

Εκπαιδευτική συνάντηση στην Τουρκία

Κατά την πενθήμερη παραμονή στην Τουρκία, οι συμμετέχοντες είχαν τον χρόνο να πραγματοποιήσουν εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές επισκέψεις σε τέσσερις διαφορετικές περιοχές, με σκοπό να γνωρίσουν καλύτερα τον πολιτισμό και την κουλτούρα της χώρας. Πρώτος προορισμός ήταν η Κωνσταντινούπολη, όπου οι εκπαιδευτικοί επισκέφθηκαν την περιοχή Sultanahmet, την Αγία Σοφιά, το Μπλε Τζαμί, το Grand Bazaar, τη Cistern Basilica, καθώς επίσης ταξίδεψαν με πλοιάριο στα νερά του Βοσπόρoυ.

Δεύτερος προορισμός ήταν η πόλη Çanakkale. Οι συμμετέχοντες ξεναγήθηκαν στην αρχαία πόλη της Τροίας και το Troya museum, καθώς επίσης επισκέφθηκαν την αρχαία πόλη Assos, o πιο διάσημος κάτοικος της οποίας ήταν ο Έλληνας φιλόσοφος Αριστοτέλης. Το απόγευμα η διακρατική ομάδα παρακολούθησε τον τρόπο παρασκευής του υπέροχου γλυκίσματος κιουνεφέ, γλυκό που προέρχεται από τα βάθη της Μ. Ασίας κι έχει περάσει στην Κωνσταντινούπολη.

Τρίτος προορισμός ήταν η περιοχή Biga, μέρος όπου βρίσκεται το εταιρικό σχολείο.  Τελευταίος προορισμός ήταν η Προύσα. Εκεί οι εκπαιδευτικοί ξεναγήθηκαν στο  Gölyazı Apolyont, στο Τophane, το Bursa Ulucami και το Great Bazaar.

Η εβδομάδα στη χώρα κύλησε μέσα σε ένα πολύ όμορφο, φιλικό και δημοκρατικό κλίμα. Η διακρατική κινητικότητα κατάφερε να φέρει σε επαφή ανθρώπους από διάφορες χώρες της Ευρώπης, από διαφορετικούς πολιτισμούς, με διαφορετικές ιδέες και φιλοσοφίες, που μοιράζονται όμως, παρόμοιες επαγγελματικές και άλλες ανησυχίες, έχοντας κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους κι επιδιώξεις.

Το επόμενο ραντεβού, για τη νέα σχολική χρονιά, δόθηκε στα μέσα Οκτωβρίου 2023, στην περιοχή Lancusi της Ιταλίας. Στην πρώτη για το έτος κινητικότητα, θα έχουν την ευκαιρία να συμμετάσχουν, όχι μόνο εκπαιδευτικοί, αλλά και μαθητές/τριες και από τα εννέα εταιρικά σχολεία, με σκοπό να εργαστούν από κοινού σε περισσότερες δραστηριότητες γύρω από το μεγάλο κεφάλαιο της Ρομποτικής και τα ταξιδέψουν σε νέα εκπαιδευτικά, και όχι μόνο, μονοπάτια κάνοντας νέους φίλους, νέες γνωριμίες.

Αγγέλα Χριστάκη Φιλίππου
*Συντονίστριας Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων
Erasmus+ KA1, KA2

Activities

Space Missions to Mars

touch pad

E-call

Computer, Smartphone, the importance of miniaturisation of components electronic

Εμπειρίες ζωής του Στ’ Δημοτικού Σχολείου Λεμεσού (ΚΒ) - Αγ. Νικολάου στη Β. Μακεδονία

Στην Μπίτολα, την «πόλη των προξένων» όπως σημαίνει η ονομασία της, τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Βόρειας Μακεδονίας ταξίδεψαν παιδιά και εκπαιδευτικοί του Στ’ Δημοτικού Λεμεσού (ΚΒ) – Αγ. Νικολάου, στο πλαίσιο συνεργασίας του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ της Βασικής Δράσης 2 (ΒΔ2). Σκοπός της κινητικότητας, που πραγματοποιήθηκε από τις 15 μέχρι τις 21 Μαΐου 2023, ήταν η συμμετοχή στην 3η διακρατική συνάντηση LTTA (Learning, Teaching, Training) που διοργανώθηκε από το Σχολείο “St. Kliment Ohridski Primary School” της πόλης. Θέμα του έργου, το οποίο ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022 και ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2024, είναι το: “Robotics Yesterday, Today, Tomorrow. Its interaction with the environment and climate”.

Τη σύμπραξη απαρτίζουν εννέα σχολεία από διάφορες χώρες της Ευρώπης, το “Osnovno Uchilishte Professor Ivan Batakliev” του Pazardzhik της Βουλγαρίας, το “Escola Básica e Secundária Bispo D. Manuel Ferreira Cabra” της Santana της Πορτογαλίας, το "St. Kliment Ohridski Primary school” της Bitola της Β. Μακεδονίας, το “Istituto Comprensivo "Don A. De Caro" Fisciano-Lancusi” του Fisciano της Ιταλίας, το “Osnovna skola Matije Gupca” του Zagreb της Κροατίας, το “Diyarbakirli Ekrem Ergun Ilkokulu” του Çanakkale της Τουρκίας, το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) – Αγ. Νικολάου και το σχολείο «Ceip Juan Garcia Perez» της Ισπανίας. Συντονιστικό σχολείο του εταιρικού προγράμματος είναι το “Ecole Communale Robert Andre Flenu” της Mons του Βελγίου.

Τι είναι όμως η ρομποτική και γιατί αποκτά χρόνο με τον χρόνο όλο και μεγαλύτερη αξία και θέση στην εκπαίδευση, σε όλο τον κόσμο; Οι απαντήσεις είναι οι εξής: Έρευνες που έγιναν από ειδικούς της εκπαίδευσης παιδιών ανά το παγκόσμιο έδειξαν ότι η εκπαιδευτική ρομποτική έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στα παιδιά, αφού βελτιώνει την αναλυτική τους σκέψη, την επίλυση προβλημάτων και τις δημιουργικές τους ικανότητες. Τα βοηθά, με άλλα λόγια, να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες του 21ου αιώνα με έναν τρόπο μοναδικό, αφού εκτός από το να τα διδάσκει δεξιότητες, τα βοηθά στην ανάπτυξη της περιέργειας για το STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά). Επιπρόσθετα, η εκπαιδευτική ρομποτική τους δίνει τα εφόδια και τις ικανότητες να αναπτύσσουν λύσεις με τη δυνατότητα της τεχνολογίας, για να αντιμετωπίζουν προβλήματα που συναντούν στην καθημερινή τους ζωή. Για αυτό τον λόγο, γονείς, σχολεία και κυβερνήσεις σε διάφορα μέρη του κόσμου δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον να δώσουν αυτή τη ρομποτική έκθεση στα παιδιά από πολύ νεαρή ηλικία. Το καλύτερο μέρος για τη ρομποτική για παιδιά είναι ότι τα παιδιά δείχνουν να απολαμβάνουν αυτόν τον τρόπο μάθησης, συγκριτικά με την παραδοσιακή προσέγγιση στη σχολική τάξη. Ως εκ τούτου, παιδιά και ενήλικες, εκπαιδευτικοί και γονείς, δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη Ρομποτική για παιδιά.

Οι στόχοι της εκπαιδευτικής ρομποτικής στο παρόν Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα είναι πολυάριθμοι. Μέσα από διάφορες, κοινές και μη, δραστηριότητες της διακρατικής συνεργασίας, το έργο στοχεύει στην ενασχόληση των μαθητών/τριών με:

Την έννοια της ρομποτικής και των ρομπότ, την εξέλιξή τους μέσα στον χρόνο και τις ανάγκες τις οποίες εξυπηρετούσαν και εξυπηρετούν, τις χρήσεις στις οποίες δραστηριοποιούνται, τις διάφορες τους μορφές.

Την εξέλιξη των ρομπότ μέσα στον χρόνο: τα ρομπότ του παρελθόντος, του σήμερα και τα ρομπότ του μέλλοντος, όπως τα ίδια τα παιδιά τα φαντάζονται και τα ονειρεύονται.

Τους τομείς στους οποίους εμπλέκονται τα ρομπότ. Στο πλαίσιο της συνεργασίας αναμένεται να γίνει προσέγγιση, σε κατοπινό στάδιο, των βιομηχανικών, ιατρικών, φαρμακευτικών, στρατιωτικών, αεροναυτικών, χωρικών, μουσικών και κοινωνικών πεδίων ειδικότερα.

Την επιρροή που ασκούν τα ρομπότ στο περιβάλλον ανάλογα με τις χρήσεις τους. Είναι σημαντικό οι μαθητές/τριες να καταλάβουν ότι τα ρομπότ μπορούν να συμβάλουν από τη μια, θετικά σε κάθε τομέα της ανθρώπινης δραστηριοποίησης, αλλά από την άλλη μπορούν να συμβάλουν και αρνητικά, επιφέροντας αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή.

Την επιρροή που ασκούν τα ρομπότ και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να δράσουν στο κλίμα και στις κλιματικές αλλαγές που καταγράφονται αυτή τη στιγμή ανά το παγκόσμιο. Ακόμη, θα μελετήσουν τις θετικές και αρνητικές πτυχές που περιλαμβάνουν οι χρήσεις των ρομπότ.

Σκοπός του Προγράμματος, στο οποίο συμμετέχουν εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες από εννέα ευρωπαϊκά σχολεία θα λέγαμε ότι είναι η ένταξη των μαθητών/τριών στον κόσμο της ρομποτικής σε όλες τις πτυχές της, ώστε να προσεγγίσουν εντελώς διαφορετικά θέματα, περιλαμβάνοντας όμως σε όλα, την πτυχή της ρομποτικής. Στην πρώτη φάση του έργου, εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες μελέτησαν, αλλά και διαπίστωσαν στην πράξη, την επίδραση της ρομποτικής στη ζωή μας. Στη δεύτερη και τελευταία φάση του έργου, οι εμπλεκόμενοι στο Πρόγραμμα επιδιώκουν στη μελέτη των θετικών και αρνητικών επιπτώσεων που μπορεί να έχει η ρομποτική, τόσο στο περιβάλλον, όσο και στις τρέχουσες κλιματικές αλλαγές.

Το Στ’ Δημοτικό Σχολείο της Λεμεσού (ΚΒ) εκπροσώπησαν στη Β. Μακεδονική πόλη, δύο εκπαιδευτικοί, η κ. Αγγέλα Χριστάκη Φιλίππου, τοπική συντονίστρια του Προγράμματος ΚΑ2 και η κ. Μαρία Ελευθερίου, εκπαιδευτικός – βοηθός συντονίστρια, συνοδεύοντας οκτώ μαθητές/τριες, των Ε’ και Στ’ τάξεων. Στο εταιρικό σχολείο της Μπίτολα, οι συμμετέχοντες μαθητές/τριες του κυπριακού σχολείου συνεργάστηκαν στο κομμάτι της ρομποτικής και έφτιαξαν, με μεράκι και ζήλο, διάφορες μηχανές, μαζί με άλλα παιδιά από τις εμπλεκόμενες χώρες. Οι μηχανές που έφτιαξαν είχαν σκοπό να χρησιμοποιηθούν σε διάφορες ανθρώπινες, καθημερινές δραστηριότητες. Παράλληλα, μέσα από τα κοινά εργαστήρια ρομποτικής, τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να αλληλοεπιδράσουν, να ανταλλάξουν ιδέες, σκέψεις, προβληματισμούς και γύρω από άλλα θέματα, εκπαιδευτικά και μη, καθώς επίσης να δημιουργήσουν φιλίες και κανάλια επικοινωνίας στοχεύοντας σε περισσότερες συνεργασίες.

Επιπρόσθετα, οι φιλοξενούμενοι είχαν τον χρόνο να πραγματοποιήσουν εκπαιδευτικές και ψυχαγωγικές επισκέψεις με σκοπό να γνωρίσουν καλύτερα την πόλη και τη χώρα. Πιο συγκεκριμένα, μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί επισκεφθήκαν το Εθνικό Πάρκο Pelister και θαύμασαν τις φυσικές του ομορφιές. Γνώρισαν τον τρόπο λειτουργίας βιολογικού εργοστασίου για την παραγωγή ηλεκτρισμού. Ξεναγήθηκαν στο κέντρο της πόλης Μπίτολα, περιηγήθηκαν στα στενά της πόλης και επισκέφθηκαν το μουσείο της. Επιπλέον, ταξίδεψαν στην κοντινή πόλη Οχρίδα για να δουν την πανέμορφη λίμνη της, το Bone Museum και την υπέροχη εκκλησία του Αγίου Ναούμ. Τέλος, ταξίδεψαν στο Μαύροβο, έναν ορεινό προορισμό, με απαράμιλλη φυσική ομορφιά που περιλαμβάνει μεγάλες καταπράσινες δασικές περιοχές, ποτάμια και καταρράκτες.

Η πενθήμερη παραμονή στην πόλη κύλησε όμορφα και δημιουργικά φέρνοντας σε επαφή ανθρώπους από διάφορες χώρες της Ευρώπης, από διαφορετικούς  πολιτισμούς, με διαφορετικές ιδέες και φιλοσοφίες, αλλά κοινούς ευρωπαϊκούς στόχους. Το επόμενο ραντεβού για τις ανάγκες του Προγράμματος δόθηκε στα τέλη Ιουνίου 2023, στην πόλη Biga της Τουρκίας με τη συμμετοχή των τοπικών συντονιστών. Κατά τη διακρατική συνάντηση, θα αξιολογηθεί το πρώτο έτος συνεργασίας και θα γίνει η ενδιάμεση έκθεση του Σχεδίου, θα προγραμματιστούν οι επόμενες κινήσεις και θα συζητηθούν οι δραστηριότητες και κινητικότητες της επόμενης χρονιάς.

Αγγέλα Χριστάκη Φιλίππου, Συντονίστρια Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Erasmus+ KA1, KA2

Μαρίας Ελευθερίου, Εκπαιδευτικός

 

GPS:https://dim-lemesos6-kb-lem.schools.ac.cy/data/uploads/documents/1.-gps-pdf.pdf

GPS:https://youtube.com/shorts/jdiLoIN78Jw?feature=share 

Μαθήματα Ρομποτικής για το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) στο Pazardzhik της Βουλγαρίας για τις ανάγκες του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ KA2 

Κάτω από την κοινή, ευρωπαϊκή ομπρέλα της Ρομποτικής, εκπαιδευτικοί και μαθητές/τριες από εννέα ευρωπαϊκά σχολεία ένωσαν δυνάμεις, γνώσεις, ιδέες και όνειρα ξεκινώντας μια όμορφη και εποικοδομητική συνεργασία, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ της Βασικής Δράσης 2 (ΒΔ2) με θέμα το: «Robotics yesterday, Today, Tomorrow. Its interaction with the environment and climate». Το πρόγραμμα ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022 και ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2024.

Συντονιστικό σχολείο της σύμπραξης είναι το “Ecole Communale Robert Andre Flenu» της Mons του Βελγίου. Εταιρικά σχολεία είναι: το “Escola Básica e Secundária Bispo D. Manuel Ferreira Cabra” της Santana της Πορτογαλίας, το "St. Kliment Ohridski" Primary school” της Bitola της Β. Μακεδονίας, το “Istituto Comprensivo "Don A. De Caro" Fisciano-Lancusi” του Fisciano της Ιταλίας, το “Osnovna skola Matije Gupca” του Zagreb της Κροατίας, το “Diyarbakirli Ekrem Ergun Ilkokulu” του Çanakkale της Τουρκίας, «Ceip Juan Garcia Perez» της Ισπανίας, το “Osnovno Uchilishte Professor Ivan Batakliev” του Pazardzhik της Βουλγαρίας και το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) – Αγίου Νικολάου.

Στο πλαίσιο της διακρατικής συνεργασίας λοιπόν, το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (ΚΒ) πραγματοποίησε τη δεύτερη κινητικότητα LTTA (Learning, Teaching, Training Activities) στο Pazardzhik της Βουλγαρίας, από τις 20 – 26 Μαρτίου 2023. Το σχολείο της Κύπρου αντιπροσώπευσαν εννέα μαθητές των Ε’ και Στ’ τάξεων με τη συνοδεία δύο εκπαιδευτικών τους, την Αγγέλα Χριστάκη Φίλιππου, συντονίστρια του Προγράμματος, και τη Στάλω Βασιλείου, εκπαιδευτικό Αγγλικών. Κατά τη διάρκεια της κινητικότητας, οι συμμετέχοντες/ουσες μαθητές/τριες δραστηριοποιήθηκαν σε ενδιαφέροντα προγράμματα εκπαιδευτικής ρομποτικής, τα οποία είχαν αντισταθμιστικό χαρακτήρα, αφού είχαν σχεδιαστεί για να είναι προσβάσιμα από όλους/ες ανεξαιρέτως τους μαθητές/τριες και των εννέα σχολείων της σύμπραξης. Οι δραστηριότητες συνέβαλαν στην άρση των ταξικών, φυλετικών κι έμφυλων φραγμών, καθώς και στην παροχή ίσων ευκαιριών για όλα τα παιδιά που έλαβαν μέρος. Να σημειωθεί ότι την κύρια ευθύνη των εργαστηρίων είχαν διδακτικό προσωπικό και φοιτητές του Πανεπιστημίου της Σόφιας.

Τι ακριβώς όμως είναι η εκπαιδευτική ρομποτική και γιατί τα τελευταία χρόνια κερδίζει συνεχώς έδαφος στα σχολικά ιδρύματα ανά το παγκόσμιο; Η εκπαιδευτική ρομποτική είναι ένας διασκεδαστικός, αποτελεσματικός και συναρπαστικός συνάμα, τρόπος διδασκαλίας πολλών μαθημάτων, συμπεριλαμβανομένων των φυσικών επιστημών, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM). Όπως ειδικοί του θέματος υποστηρίζουν και έχει αποδειχτεί και στην πράξη, η εκπαιδευτική ρομποτική βοηθά στην ανάπτυξη σημαντικών δεξιοτήτων, όπως είναι: η επίλυση προβλημάτων, η κριτική σκέψη και η συνεργασία. Επιπρόσθετα, συμβάλλει θετικά τόσο στον γνωστικό τομέα, όσο και στον συναισθηματικό και στον κοινωνικό, αφού οι μαθητές/τριες ενδυναμώνονται αναπτύσσοντας την αυτοπεποίθηση κι αυτοεκτίμησή τους. Ταυτόχρονα, κοινωνικοποιούνται και απομυθοποιούν την έννοια της δυσκολίας.

Εντάσσοντας τη ρομποτική στη διδασκαλία, ο εκπαιδευτικός μπορεί να επικεντρωθεί στην ανάπτυξη και των ήπιων δεξιοτήτων των μαθητών, όπως είναι η ενίσχυση της ομαδικής εργασίας, η μύηση στην επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή, πειραματισμός, αξιολόγηση), η απόκτηση της ικανότητας της οργάνωσης και της διαχείρισης ενός έργου (διαχείριση χρόνου, κατανομή έργου και πόρων) και η ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και νοητικών δεξιοτήτων (αναλυτική και συνθετική σκέψη, δημιουργικότητα, κριτική σκέψη). Με την εκπαιδευτική ρομποτική οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να εκφράζονται δημιουργικά, να σκέφτονται κριτικά, να καλλιεργούν δεξιότητες για την αξιοποίηση της νέας γνώσης, να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και ευθύνες. Μέσα από το υπέροχο ταξίδι της ρομποτικής οι μαθητές/τριες ανακαλύπτουν κλίσεις και ταλέντα, προωθείται η ερευνητική τους σκέψη, εξοικειώνονται με ερευνητικά ερωτήματα και μεθόδους και ενισχύεται η εξωστρέφειά τους.

Εκτός από τα εργαστήρια, στα οποία συμμετείχαν μαθητές/τριες και τις συναντήσεις των συντονιστών, οι Ευρωπαίοι φιλοξενούμενοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν διάφορα μέρη της πόλης του Pazardzhik και να κατανοήσουν καλύτερα τον πολιτισμό, την κουλτούρα και τους ανθρώπους της. Επισκέφθηκαν διάφορα σημεία της πόλης, όπως είναι το Ethnographic Museum of Pazardzhik, η St. Bogoroditsa Church, το Ostrova Park. Ακόμη, επισκέφτηκαν το  Bachkovo Monastery, την πρωτεύουσα Σόφια (The Presidency building, the Parliament, the Alexander Nevski Cathedral) και τη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη, το Plovdiv (Archaeological Complex "Nebet Tepe" and Thracian Village, Ancient Theater of Philippopolis).

Η εξαήμερη παραμονή στην πόλη κύλησε όμορφα δημιουργώντας όμορφα συναισθήματα κι αναμνήσεις για όλους. Μέσα από τις ευκαιρίες που προσφέρει το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα, άνθρωποι διαφόρων εθνικοτήτων, θρησκειών, κουλτούρων κ.λπ. κατάφεραν να γκρεμίσουν γεωγραφικά σύνορα, να μειώσουν τις όποιες διαφορές και να συνεργαστούν, ενισχύοντας και ενδυναμώνοντας τη διαπολιτισμική συνείδηση και ταυτότητα όλων των συμμετεχόντων. Το ραντεβού, της ομάδας συνεργασίας, ανανεώθηκε για τα μέσα Μαΐου 2023, στην πόλη Bitola της Β. Μακεδονίας, όπου θα πραγματοποιηθεί η 3η συνάντηση LTTA με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και μαθητών του σχολείου μας.

*Tης Αγγέλας Χριστάκη Φιλίππου

Συντονίστριας Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων

Erasmus+ KA1, KA2

January 2023 - Kettle Project

Το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (Κ.Β’)

ταξιδεύει στην Τενερίφη της Ισπανίας για τις ανάγκες του

Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ KA2

-------------------------------------------------------------------------

Στο μεγαλύτερο από τα επτά Κανάρια Νησιά του Ατλαντικού, την Τενερίφη, πραγματοποίησε την πρώτη του κινητικότητα LTTA (Learning, Teaching, Training Activities) το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (Κ.Β’), στα πλαίσια συνεργασίας του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ της Βασικής Δράσης 2 (ΒΔ2). Θέμα του έργου, το οποίο ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022 και ολοκληρώνεται τον Ιούνιο του 2024, είναι: «Robotics yesterday, Today, Tomorrow. Its interaction with the environment and climate».

Επιδίωξη της σύμπραξης είναι να δοθεί η ευκαιρία στους μαθητές να κατανοήσουν ότι ο κόσμος της ρομποτικής υπήρχε από αρχαιοτάτων χρόνων, αλλά με διαφορετικές μορφές από αυτές που είναι γνωστές σήμερα. Η λέξη ρομπότ υπήρχε ήδη στο παρελθόν, αλλά έχοντας διαφορετική έννοια και σημασία.

Οι στόχοι του προγράμματος είναι πολλοί. Μέσα από διάφορες, κοινές και μη, δραστηριότητες της διακρατικής συνεργασίας, το έργο στοχεύει στην ενασχόληση των μαθητών με:

o την έννοια της ρομποτικής και των ρομπότ, την εξέλιξή τους ανά τους αιώνες και τους στόχους στους οποίους στόχευαν, τις χρήσεις στις οποίες δραστηριοποιούνταν, τις διάφορες μορφές που είχαν.

o την εξέλιξη των ρομπότ μέσα από τις τρεις διαστάσεις του χρόνου: τα ρομπότ του παρελθόντος, του σήμερα και τα ρομπότ του μέλλοντος, όπως εμείς τα φανταζόμαστε.

o τους τομείς στους οποίους εμπλέκονται τα ρομπότ. Θα γίνει προσέγγιση των βιομηχανικών, ιατρικών, φαρμακευτικών, στρατιωτικών, αεροναυτικών, χωρικών, μουσικών και κοινωνικών πεδίων ειδικότερα.

o την επιρροή που ασκούν τα ρομπότ στο περιβάλλον, ανάλογα με τις χρήσεις τους. Είναι σημαντικό οι μαθητές μας να καταλάβουν ότι τα ρομπότ μπορούν να είναι πολύ χρήσιμοι βοηθοί για τους ανθρώπους, αλλά μπορούν επίσης, να είναι και πηγές κινδύνων με αρνητικές επιπτώσεις στη ζωή.

o την επιρροή που ασκούν τα ρομπότ και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να δράσουν στο κλίμα και στις κλιματικές αλλαγές που καταγράφονται αυτή τη στιγμή. Επιπρόσθετα, θα μελετήσουν τις θετικές και αρνητικές πτυχές που περιλαμβάνουν οι χρήσεις των ρομπότ.

Σκοπός του Προγράμματος δηλαδή, είναι να ενταχθούν οι μαθητές στον κόσμο της ρομποτικής σε όλες τις πτυχές της και να προσεγγίσουν εντελώς διαφορετικά  θέματα μεταξύ τους, που όμως σχετίζονται με πολλούς και διάφορους τρόπους. Εκπαιδευτικοί και μαθητές, σε πρώτη φάση, θα μελετήσουν, αλλά και θα διαπιστώσουν στην πράξη, την επίδραση της ρομποτικής στην ζωή μας. Σε δεύτερη φάση θα μελετήσουν τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ρομποτική, τόσο στο περιβάλλον, όσο και στις τρέχουσες κλιματικές αλλαγές.

Κάτω από την κοινή, ευρωπαϊκή ομπρέλα της Ρομποτικής λοιπόν, εκπαιδευτικοί και μαθητές από τα εννέα ευρωπαϊκά σχολεία της σύμπραξης, το συντονιστικό σχολείο της σύμπραξης “Ecole Communale Robert Andre Flenu» της Mons του Βελγίου και τα εταιρικά σχολεία: “Osnovno Uchilishte Professor Ivan Batakliev” του Pazardzhik της Βουλγαρίας, το “Escola Básica e Secundária Bispo D. Manuel Ferreira Cabra” της Santana της Πορτογαλίας, το "St. Kliment Ohridski" Primary school” της Bitola της Β. Μακεδονίας, το “Istituto Comprensivo "Don A. De Caro" Fisciano-Lancusi” του Fisciano της Ιταλίας, το “Osnovna skola Matije Gupca” του Zagreb της Κροατίας, το “Diyarbakirli Ekrem Ergun Ilkokulu” του Çanakkale της Τουρκίας, το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (Κ.Β΄) και το σχολείο «Ceip Juan Garcia Perez» της Ισπανίας, έδωσαν ραντεβού στο εταιρικό σχολείο των Κανάριων Νήσων, ανανεώνοντας έτσι, το ραντεβού που δόθηκε στη Λεμεσό, τον περασμένο Σεπτέμβριο. Να σημειωθεί ότι το κυπριακό σχολείο διοργάνωσε την πρώτη κινητικότητα της σύμπραξης συνεργασίας, όπου φιλοξενήθηκαν οι συντονιστές των εννέα σχολικών ιδρυμάτων, με σκοπό να τεθούν οι βάσεις της διετούς συνεργασίας.

Η διακρατική κινητικότητα (LTTA) στην Ισπανία πραγματοποιήθηκε από τις 20 – 28 Νοεμβρίου 2022, στο ισπανικό σχολείο που βρίσκεται στην πόλη San Isidro, του δήμου Granadilla de Abona. Το σχολείο υποδέχτηκε εκπαιδευτικούς και μαθητές, με σκοπό τα παιδιά να συνεργαστούν πάνω σε κοινές δραστηριότητες, γύρω από το μεγάλο κεφάλαιο της Ρομποτικής. Την κυπριακή αποστολή αποτελούσαν δύο εκπαιδευτικοί του Σχολείου μας, η διευθύντρια Βασούλα Κούλα και η συντονίστρια του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Αγγέλα Χριστάκη Φιλίππου, καθώς και τέσσερις μαθητές και μαθήτριες των Ε’ και Στ’ τάξεων.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής στο ισπανικό σχολείο, όλοι οι συμμετέχοντες μαθητές ένωσαν δυνάμεις, φαντασία, δημιουργικότητα και έφτιαξαν μοντέλα μηχανών σε μικρή κλίμακα, τα οποία θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν ώστε να επιλύσουν προβλήματα της καθημερινής ζωής. Μέσα από τα κοινά εργαστήρια ρομποτικής, πέραν από το θέμα επεξεργασίας των εννέα συνεργαζόμενων σχολικών ιδρυμάτων, τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να αλληλοεπιδράσουν, να ανταλλάξουν ιδέες, σκέψεις, προβληματισμούς και γύρω από άλλα θέματα, εκπαιδευτικά και μη, καθώς επίσης και να δημιουργήσουν φιλίες και κανάλια επικοινωνίας με προοπτική για περισσότερες συνεργασίες. Επιπρόσθετα, τα παιδιά μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες, ψήφισαν το  λογότυπο της αρεσκείας τους, επιλέγοντας αυτό της Ισπανίας ως το λογότυπο που θα αντιπροσωπεύει την εννεαμελή ομάδα κατά τη διετή συνεργασία.

Πέραν από τα εργαστήρια και τις συναντήσεις των συντονιστών, οι Ευρωπαίοι φιλοξενούμενοι είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν διάφορα μέρη της Τενερίφης και να γνωρίσουν τον πολιτισμό και την κουλτούρα του νησιού και του τόπου. Επισκέφθηκαν την πρωτεύουσα Santa Cruz, τις πόλεις El Medano, El Puerto de la Cruz, San Cristóbal de La Laguna, την περιοχή Las Américas και Los Cristianos. Ξεναγήθηκαν ακόμη στο Teide National Park και στο Science and Cosmos Museum. Δοκίμασαν την τοπική κουζίνα, με ποικιλία θαλασσινών, και ήρθαν σε επαφή με τις συνήθειες και τις παραδόσεις του τόπου.

Η βδομάδα πέρασε όμορφα και εποικοδομητικά φέρνοντας σε επαφή ανθρώπους διαφορετικών πολιτισμών, συντελώντας έτσι, στην ενίσχυση κι ενδυνάμωση της διαπολιτισμικής συνείδησης και ταυτότητας όλων των συμμετεχόντων. Το ραντεβού μας ανανεώθηκε για τα τέλη Μαρτίου 2023, στην πόλη Pazardzhik της Βουλγαρίας, όπου θα πραγματοποιηθεί η 2η συνάντηση LTTA με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών και δασκάλων του σχολείου μας.

*Tης Αγγέλας Χριστάκη Φιλίππου

Συντονίστριας Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων

Erasmus+ KA1, KA2

Τραγούδια από τις Ε' τάξεις στην 1η διακρατική συνάντηση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+

 

Erasmus+ KA2 Logo in Progress...

Συμμετοχή Στ’ Δημοτικού Σχολείου Λεμεσού (Κ.Β’)

στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+ KA2 με θέμα:

«Robotics Yesterday, Today, Tomorrow.

Its interaction with the environment and climate»

Το Στ’ Δημοτικό Σχολείο Λεμεσού (Κ.Β’) από τον Σεπτέμβριο του 2022 μέχρι και τον Ιούνιο του 2024, συμμετέχει στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus+, και συγκεκριμένα στη Βασική Δράση 2 (ΒΔ2). Η σύμπραξη συνεργασίας έχει ως θέμα το: «Robotics yesterday, Today, Tomorrow. Its interaction with the environment and climate».

Η Σύμπραξη Συνεργασίας της ΒΔ2 είναι στρατηγικό σχέδιο συνεργασίας, μεταξύ διάφορων οργανισμών από χώρες του Προγράμματος ή χώρες-εταίρους, που έχει κύριο στόχο την:

  • Απόκτηση εμπειριών σε ό,τι αφορά τη διεθνή-διακρατική συνεργασία.
  • Ανάπτυξη και ενίσχυση δικτύων.
  • Ενίσχυση της ποιότητας των εργασιών, δραστηριοτήτων και πρακτικών των συμμετεχόντων οργανισμών.
  • Ανταλλαγή πρακτικών, μεθόδων, ιδεών και εμπειριών σε ευρωπαϊκό επίπεδο στους τομείς της Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
  • Ανάπτυξη και μεταφορά καινοτομίας.
  • Εφαρμογή κοινών δράσεων-πρωτοβουλιών.
  • Παραγωγή ποιοτικών αποτελεσμάτων.
  • Επίτευξη ευρωπαϊκών Προτεραιοτήτων.

Εννέα σχολεία από εννέα χώρες (το Βέλγιο, τη Βουλγαρία, τη Β. Μακεδονία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, την Ιταλία, την Τουρκία, την Κροατία και την Κύπρο) έχοντας κοινό όραμα και κοινές ιδέες γύρω από το μεγάλο κεφάλαιο της Ρομποτικής, αποφάσισαν να συνεργαστούν για τα επόμενα δύο χρόνια και να μοιραστούν σκέψεις, ιδέες, καλές πρακτικές, δυνάμεις και προβληματισμούς. Συντονιστικό σχολείο της σύμπραξης είναι το “Ecole Communale Robert Andre Flenu» της Mons του Βελγίου και εταίροι τα σχολεία: “Osnovno Uchilishte Professor Ivan Batakliev” του Pazardzhik της Βουλγαρίας, το “Escola Básica e Secundária Bispo D. Manuel Ferreira Cabra” της Santana της Πορτογαλίας, το “Ceip Juan Garcia Perez, San Isidro Granadilla De Abona” της Τενερίφης της Ισπανίας, το "St. Kliment Ohridski" Primary school” της Bitola της Β. Μακεδονίας, το “Istituto Comprensivo "Don A. De Caro" Fisciano-Lancusi” του Fisciano της Ιταλίας, το “Osnovna skola Matije Gupca” του Zagreb της Κροατίας και το “Diyarbakirli Ekrem Ergun Ilkokulu” του Çanakkale της Τουρκίας.

Όταν το 1803 ο ποιητής William Blake έγραψε στο "Auguries of Innocence", το γνωστό σε πολλούς σήμερα: "What is now proven was once merely imagined" πιθανότατα δεν φανταζόταν ότι μια μέρα θα είχαμε την τεχνολογία για να "βλέπουμε έναν κόσμο σε έναν κόκκο άμμου". Αυτό ισχύει και για τις διαφορετικές πτυχές της ρομποτικής. Είναι σημαντικό, σε αυτόν τον κόσμο, όπου η τεχνολογία και οι ανακαλύψεις εξελίσσονται γρήγορα, να γνωρίζουμε την προέλευση και την ιστορία αυτού που μας περιβάλλει. Η χρήση της ρομποτικής είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής ζωής, με τα θετικά και τα αρνητικά της.

Επιθυμία μας είναι να γνωρίσουμε όλα όσα συμβαίνουν στις μέρες μας στον τομέα αυτό, αφού πλέον οι ρομποτικές συσκευές είναι σχεδόν παντού, σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Επιθυμούμε να εξελιχθούμε μέσα από αυτόν τον κόσμο της ρομποτικής και για αυτό επιλέξαμε την ενασχόληση με το συγκεκριμένο θέμα. Το θέμα μας έχει δύο πτυχές. Η πρώτη αφορά την ενασχόληση με τη ρομποτική στις τρεις διαστάσεις του χρόνου δηλαδή του χθες, του σήμερα και του αύριο, καθώς η δεύτερη αφορά την επίδραση της ρομποτικής στο περιβάλλον και το κλίμα.

Με άλλα λόγια, στα επόμενα δύο έτη συνεργασίας, όλοι μαζί, μαθητές και εκπαιδευτικοί από τα εννέα σχολεία, ενώνοντας ιδέες, γνώσεις, δεξιότητες, φαντασία και πολλά άλλα, θα έχουν την ευκαιρία, να συνεργαστούν πάνω στο θέμα της Ρομποτικής. Θα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν με διάφορους τρόπους, τον υπέροχο κόσμο των ρομπότ, όπως και την επίδραση τους στο περιβάλλον και το κλίμα, καθώς επίσης θα αποκτήσουν μοναδικές εμπειρίες ζωής με ευρωπαϊκή διάσταση.

Από τις 26 μέχρι και τις 30 Σεπτεμβρίου 2022, πραγματοποιήθηκε στη Λεμεσό της Κύπρου η 1η διακρατική συνάντηση του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ για τις ανάγκες του Προγράμματος, όπου οι συντονιστές των εννέα εταιρικών σχολείων έθεσαν τις βάσεις για το πρόγραμμα συνεργασίας. Μέσα από ένα δημοκρατικό κλίμα, που ενέπνεε το σεβασμό και την αλληλοκατανόηση, οι συντονιστές οργάνωσαν τις δραστηριότητες της διετούς συνεργασίας και έκαναν καταμερισμό δραστηριοτήτων και υπευθυνοτήτων.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής και φιλοξενίας των εταίρων στην Κύπρο, οι Ευρωπαίοι καλεσμένοι του σχολείου είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν διάφορα μέρη της πατρίδας μας και να γνωρίσουν τον πολιτισμό και την κουλτούρα της χώρας μας. Ξεναγήθηκαν σε διάφορα μουσεία, γνώρισαν την αρχαία πόλη του Κουρίου και το αρχαίο θέατρο, το Ιερό του Απόλλωνα Υλάτη, το Μεσαιωνικό Κάστρο στο Κολόσσι, το Μεσαιωνικό κάστρο της Λεμεσού, τον χαρουπόμυλο στην περιοχή του Κάστρου, τις πόλεις της Πάφου και Λευκωσίας κ. ά. Δοκίμασαν την τοπική κουζίνα και ήρθαν σε επαφή με τις συνήθειες και τις παραδόσεις του τόπου μας.

Ήταν μια ενδιαφέρουσα κι εποικοδομητική εβδομάδα, η οποία κύλησε όμορφα με ελεύθερη ανταλλαγή απόψεων. Η γνωριμία με άλλους πολιτισμούς κι ανθρώπους, συνετέλεσε στην ενίσχυση κι ενδυνάμωση της διαπολιτισμικής μας συνείδησης και ταυτότητας.

Το ραντεβού μας ανανεώθηκε για τα τέλη Νοεμβρίου, στο νησί Τενερίφη των Κανάριων Νήσων στην Ισπανία, όπου θα έχουν την ευκαιρία να ταξιδέψουν εκπαιδευτικοί και μαθητές. Όλοι μαζί, θα εργαστούν πάνω στο θέμα της Ρομποτικής και θα γνωρίσουν το συναρπαστικό και καθόλα εντυπωσιακό κόσμο του.

*Tης Αγγέλας Χριστάκη Φιλίππου

Συντονίστριας Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων

Erasmus+ KA1, KA2